مقالات و دانستنی های پزشکی

کم خونی در دوران بارداری را جدی بگیرید

به علت افزایش حجم خون مادر در دوران بارداری، میزان گلبول‌های قرمز در واحد حجم خون کم می‌شود و در نتیجه نیاز به آهن افزایش می‌یابد، در صورتیکه از کم‌خونی رنج می‌برید بهتر است قبل از تصمیم به باردار شدن آن را درمان کنید، زیرا کمبود آهن در بدن مادر بسیار خطرناک و مشکل آفرین است….

بیشتر بخوانید...

درد را از هر طرف بنویسى درد است

«درد را از هر طرف بنویسی درد است» این جمله را شاید بارها شنیده باشید و حتی خودتان هر روز درگیر این دردها و به دنبال راه حل‌های مختلف برای رهایی از شرشان باشید. این واژه 3 حرفی و به ظاهر کوچک کیفیت زندگی بسیاری از آدم‌ها را تحت تاثیر قرار داده و آنها را در مقابل خود به زانو در می‌آورد. درد که بیاید فرقی نمی‌کند از کجا شروع ‌شود و کجا را درگیر کند، مهم آن لحظه‌ای است که به دنبال یک قرص مسکن تمام خانه را زیر و رو می‌کنید. همان طور که درد جزء جدا نشدنی زندگی است مسکن‌ها هم نقش روزانه خود را ایفا می‌کنند. در هر کیفی یک ورقه قرص مسکن وجود دارد با نام‌ها و دوزهای مختلف. قرص‌های ایرانی و خارجی که تنها با عنوان مسکن شناخته می‌شوند. اما چقدر در موردشان می‌دانیم؟ اصلا آنها به درد مشکل ما می‌خورند؟ اینها تمام سؤال‌هایی است که باید جوابشان را بدانید تا تندرستی را عضو جدانشدنی وجودتان کنید. برای دانستن جواب این سؤال‌ها این مطلب را بخوانید….

بیشتر بخوانید...

اختلال دو قطبى

آیا ناگهان بدون هیچ دلیلی از اوج شادی و خوشحالی به نهایت غم و اندوه فرو می‌روید و جملاتی مثل حوصله ندارم، با من بحث نکن و می‌خواهم تنها باشم را به زبان می‌آورید و این حالت مکررا برای شما اتفاق می‌اُفتد و زندگی شما را مختل کرده و خانواده و دوستان‌تان را از شما گرفته است؟ متاسفانه باید بگویم که شما به احتمال زیاد دچار یکی از اختلالات روانی به نام اختلال دو قطبی یا «افسردگی مانیایی» شده‌اید که عموما افراد مبتلا از نشانه‌های آن بی‌اطلاع هستند. اختلال دوقطبی یک بیماری روانی است که مشخصه‌اش نوسان شدید خلق و خو، شامل حالت‌های هیجانی بالا (مانیا) و پائین (افسردگی) است و افراد مبتلا به این بیماری دچار تغییرات شدید خلق می‌شوند. درمان این بیماری کار سختی نیست و برای رهایی از آن همین امروز اقدام کنید و با بکارگیری نکات این مقاله و مصرف دارو به تجویز پزشک به زندگی طبیعی خود بازگردید.

بیشتر بخوانید...

ویتامین ها

ویتامین‌ها نقش مهم و اساسی در رشد و سلامت کودکان ایفا می‌کنند. رشد سالم بافت‌ها، ترمیم استخوان‌ها، تشکیل دندان‌ها و ماهیچه‌ها همگی به وجود ویتامین‌ها در بدن وابسته است. اگر به رشد و سلامت کودک دلبند خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید فرزند شاداب داشته باشید، ویتامین‌ها و مکمل‌ها را فراموش نکنید. اگر بخواهیم تبلیغاتی را که هر روزه در رسانه‌های عمومی می‌شود باور و به آنها اعتماد کنیم هر کودکی در طول روز نیاز به مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها دارد اما سوالی که ذهن هر پدر و مادری را مشغول می‌کند این است که آیا باید این تبلیغات را باور کنیم؟ آیا این داروهای خوراکی به آن اندازه که گفته می‌شوند موثر هستند و سوالات زیاد دیگری در ذهن این والدین نگران با دیدن این تبلیغات موج می‌زند. در این مقاله و مقالات بعدی، اطلاعاتی درمورد ویتامین‌ها و مکمل های مورد نیاز کودکان و فواید آنها به شما داده می‌شود که تصمیم گیری را برای شما راحت‌تر خواهد نمود.

بیشتر بخوانید...

دیابت، بیمارى خاموش

دیابت این بیماری خاموش کوچک و بزرگ نمی‌شناسد و در کمین سلامتی همه ماست. سونامی این بیماری در ایران با ۹ میلیون دیابتی در راه بوده و پیش‌بینی می‌شود میزان قربانی‌های این بیماری مزمن تا پایان نیمه قرن بیست و یکم با تلفات جنگ‌های قرن بیستم برابری نماید، این درحالی است که نیمی از افراد دیابتی کوچک‌ترین اطلاعاتی در مورد بیماری خود نداشته و به همین دلیل توجهی به مراقبت‌های لازم برای این بیماری نمی‌کنند و اغلب در مراحل پیشرفته از بیماری خود مطلع می‌شوند. برای رهایی از این بیماری در کنار استفاده از داروهای کنترل دیابت می‌توان با کنار گذاشتن برخی عادات غلط و به‌طور کلی تغییر سبک زندگی نه تنها به تأثیر بیشتر دارو کمک کرد، بلکه به عنوان نوعی درمان کمکی از آن بهره برد.

بیشتر بخوانید...